تبلیغات
هنر ، گرافیگ ، چاپ - ورود واحدهای چاپی به روز ولنتاین ممنوع!!!!
سه شنبه 28 دی 1389

ورود واحدهای چاپی به روز ولنتاین ممنوع!!!!

   نوشته شده توسط: DoNy    نوع مطلب :عمومی ،

در پی صدور بخشنامه اتحادیه چاپخانه‌داران تهران به مناسبت روز ولنتاین:
ورود واحدهای چاپی به روز ولنتاین ممنوع!!!!

چند سالی است که روز ولتاین (روز عشق در فرهنگ غربی) در ایران نیز مورد توجه قرار گرفته و جمع کثیری از جوانان برای این روز حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند. ضد فرهنگی که موجبات ناراحتی و تکدر را برای بسیاری از فعالان فرهنگی کشور ایجاد کرده است. در این رهگذر اتحادیه چاپخانه‌داران نیز در زمره معترضین به ولتاین قرار گرفته است و در سال جاری با انتشار بخشنامه‌ای کلیه واحدهای صنفی تابعه خود را، از هرگونه خدماتی در خصوص این روز برحذر داشته است.

اواسط هفته جاری اتحادیه چاپخانه‌داران تهران یکی از رسانه‌ای‌ترین و جنجالی‌ترین اقدامات یک سال گذشته را انجام داد. این اتحادیه با نزدیک شدن به روز ولنتاین (روز عشق در فرهنگ غرب)، با انتشار بخشنامه‌ای به کلیه واحدهای تابعه خود دستور اکید داد تا از چاپ، نشر و توزیع هرگونه کالایی مرتبط با این روز، خودداری کنند. در این بخشنامه که مملو از واژه‌هایی نظیر مراجع ذیصلاح، واحدهای متخلف، برخورد قانونی و… است، کلیه واحدهای چاپی را موظف نموده است تا به هیچوجه اقدام به چاپ موارد و محصولات مرتبط با این روز ننمایند.
متن کامل این بخشنامه به شرح زیر است:

به اطلاع کلیه واحدهای صنفی تحت پوشش می‌رساند :با توجه به نزدیک شدن روز ولنتاین، چاپ و تهیه هر نوع کالای مرتبط با این روز اعم از انواع پوستر، بروشور، جعبه و کارت‌های تبلیغاتی با نمادهای قلب، نیم‌‌قلب، گل رز قرمز و غیره و هرگونه فعالیت مبنی بر اطلاع‌رسانی در مورد این روز، ممنوع بوده و در صورت مشاهده موارد فوق، از سوی مراجع ذیصلاح با واحدهای متخلف برخورد قانونی بعمل خواهد آمد.
به منظور پیشگیری از مشکلات آتی، همکاری اعضای محترم دراجرای هرچه بهتر این بخشنامه مورد درخواست اتحادیه است.
پاسداشت آموزه‌های اصیل اسلامی ـ ایرانی و حراست از کیان و کرانه فرهنگ این مرز و بوم، اقدامی شایسته و بایسته است که تأیید همگان و مهم‌تر از همه، خدای متعال را در پی دارد. به نظر می‌رسد اتحادیه چاپخانه‌داران تهران با چنین هدف و انگیزه‌ای بخشنامه فوق را منتشر نموده است.
برخی از مظاهر و مصادیق فرهنگ غربی اشاعه‌دهنده ابتذال و فسادند. و بدیهی است در صورت عدم مقابله و هشیاری در برابر آنان، جامعه جوان ایران دچار پدید نامیمون از خود بیگانگی فرهنگی خواهد شد. لذا مقابله در برابر این مظاهر و مصادیق امری است که هر عقل سلیمی آن را پذیرفته و از آن تبعیت می‌کند.
با تمام این اوصاف، اما شاید بهتر این باشد در کنار مقابله غیرمستقیم با شاخص‌های ابتذال در فرهنگ غربی، به اشاعه و ترویج فرهنگ ارزشمند و ارزنده ایران اسلامی بپردازیم. معرفی و توسعه فرهنگ عشق در سرزمین عشاق نام‌آشنای جهان، که حتی روزی را به نام خود دارند، از ضرورت‌های اجتناب‌ناپذیر این مبارزه است. از عهد باستان هر ساله در ۲۹ بهمن ماه، روزی در ایران به نام روز عشق یا سپندارمذگان به ثبت رسیده است. مردمان همیشه عاشق ایران نیز در طول ۶۰۰۰ سال تاریخ مدون خود، همواره این روز را به پاس وعیده بی‌نظیر الهی ـ یعنی هنر عشق و عشق‌ورزیدن ـ جشن گرفته‌اند.
لیکن با توجه به پوشش وسیع این خبر از سوی رسانه‌های غربی و مانور تبلیغاتی کم‌نظیر آنان در این زمینه، پاسخ به چند پرسش از سوی طراحان این بخشنامه ضروری به نظر می‌رسد. متأسفانه تماس‌های مکرر اخبار چاپ با اعضای هیات مدیره اتحادیه چاپخانه‌داران تهران بی‌جواب مانده و در این مجال ناگزیر هستیم که تنها به ذکر این پرسش‌ها ـ بدون دریافت پاسخ از سوی مرجع ذی ربط ـ بپردازیم.
۱٫ چه حجمی از تولیدات واحدهای چاپی استان و شهر تهران بزرگ، مرتبط با پوسترها، جعبه‌ها، کارت‌ها و… این روز است؟ آیا این حجم به اندازه‌ای گسترده است که اتحادیه چاپخانه‌داران را وادار به صدور بخشنامه نموده؟
۲٫ آیا مصادیق ذکر شده در بخشنامه مذکور، تنها متعلق به روز ولنتاین است؟ قلب، نیم‌قلب و بخصوص گل رز قرمز، همواره تصاویر مورد استفاده در بسیاری از کارت‌های پستال، جعبه‌ها و پوسترهای بی‌ارتباط با این روز بوده و هست. این مصادیق براساس چه معیارهایی انتخاب شده‌اند؟
۳٫ از آن‌جا که مسئولیت نظارت بر واحدهای چاپی برعهده وزارت ارشاد بوده و در زمره وظایف آن نهاد دولتی است و با توجه به ظرفیت‌های اداری و محدودیت‌های ستادی و صف اتحادیه چاپخانه‌داران، آیا این اتحادیه بازوهای اجرایی و نظارتی لازم جهت برخورد با متخلفین احتمالی را در اختیار دارد؟
۴٫ آیا بهتر نبود به جای تدوین و انتشار این بخشنامه که با پوشش وسیع و صد البته مغرضانه رسانه‌های بیگانه همراه بود، موضوع را به صورت درون صنفی و از طریق مکاتبات داخلی ـ بدون انعکاس مطبوعاتی _ پیگیری می‌نمودند؟
۵٫ آیا با این اقدام، روز جعلی ولنتاین بیش از پیش برای آحاد جامعه ایران معرفی نشد؟ آیا اتخاذ این شیوه و روش، مقابله مدبرانه‌ای با شبیخون فرهنگی دنیای غرب بود؟
۶٫ این اقدام اتحادیه چاپخانه‌داران به چه میزان اجرایی و تا چه حدی تبلیغاتی است؟ آیا می توان صدور این بخشنامه را با رد صلاحیت گسترده نامزدهای انتخاباتی، انتخابات اسفند ماه اتحادیه چاپخانه داران مرتبط دانست ؟
چرا که درسایر شهرها هم چاپخانه‌های متعدد و بزرگی وجود دارند و امکان خطا و یا تخلف برای آنان نیز وجود خواهد داشت.
۷٫ هیات مدیره اتحادیه چاپخانه‌داران تهران به چه دلیلی تنها امسال اقدام به انتشار چنین بخشنامه‌ای نموده است؟ ولنتاین هر ساله وجود دارد و سال‌هاست که متأسفانه در ایران نیز طرفدارانی پیدا کرده است؛ آیا این تصمیم هیات مدیره فعلی اتحادیه چاپخانه‌داران تهران ارتباطی با انتخابات اسفند ماه دارد؟
و دست آخراینکه :
۸٫ اگر ضرورتی به انتشار چنین بخشنامه‌ای است، آیا این موضوع جزءوظایف وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی است یا اتحادیه چاپخانه داران شهر تهران؟
امید است مسئولین محترم اتحادیه چاپخانه‌داران تهران پاسخ‌های مقتضی و قانع‌کننده‌ای برای کلیه فعالان صنفی و افکار عمومی جامعه داشته باشند.